sunnuntai 23. toukokuuta 2010

Hrvatska


Perinteinen äiti/lapset –lomaviikko suuntautuu tänä kesänä Kroatiaan. Lennetään Venetsiaan ja siitä vuokra-autolla itään. Mitään tarkkaa ei ole vielä suunniteltu, ainoastaan se, että etelä-Kroatiaan ei mennä, vaan pysytään Istrian alueella. Istrian alue sijaitsee heti Slovenian rajan jälkeen, Adrianmeren rannalle.

Tarkoitus on käydä myös päiväretkellä Venetsiassa, ihan vaan kun lähistöllä ollaan. Kaupunki kuulemma haisee keskikesällä pahalta ja on täynnä turisteja… Jos vaikka kahvilla kävisi, ja tsekkaisi pakollisen Pyhän Markuksen torin, ehkäpä kirkonkin.

Miksi Kroatia? Olen suunnitellut matkaa sinne jo viimeiset 15 vuotta. Kristallinkirkas vesi, aurinko ja hyvä ruoka, mitäpä sitä ihminen enempää lomalta toivoa voi.



Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan.

17 kommenttia:

  1. Vinkkejä ei ole, mutta kuulostaa mielenkiintoiselta!

    VastaaPoista
  2. Reissattiin jokunen vuosi sitten Dalmatiaa, mannerta ja saaria busseilla & laivoilla. Aivan huippuihana paikka, ja edullinenkin, paitsi hotellit. Hotelleja ei ainakaan etelässä ollut kovin paljon, joten hinnat olivat kohtuullisen korkeita (tasoonsa nähden). Mahdollisuus ottaa myös perhemajoituksia ("sobe"), joita löytyy eri tasoisia eli myös ns. omia huoneistoja ;)

    Jos reissaatte fudiksen MM-kisojen aikaan, varautukaa siihen, että jokaisella terassilla on screen ;)

    Hauskaa matkaa!

    VastaaPoista
  3. Mukavalta kuulostaa! Vinkkejä ei ole jakaa, omasta visiitistä on niin kauan aikaa, että koko maalla oli eri nimi. Joo-o, mä olen NIIN vanha! :-D

    Moni ruotsalainen kollega sen sijaan on matkannut sinne jo useana kesänä ja kovasti kehuvat!

    VastaaPoista
  4. Sä siis lähdet yksin lasten kanssa reissuun ja vuokraatte auton.. ? REIPASTA! Eipä sulta kyllä voi muuta odottaakaan.. Mä en ehkä lähtisi ilman kartturia - vaikka toisaalta, Inka vaikuttaa sen verran pätevältä, että se taitaa olla sulle oikein hyvä kartturi - kuten Luksukin:)!!

    VastaaPoista
  5. Anni ja Jassu, jotain uusia tuulia;)

    Ano, näin olen käsittänyt, että on ihana maa. Olen kuullut vain positiivisia kommentteja. Ja hotellit näyttävät olevan hinnoissaan, mutta on sitä ennenkin maksanut itsensä kipeäksi;)

    Ja screenit ovat vaan positiivinen lisä 6-vuotiaan lomaan:) Luksu ehdotti pokkana, että ottaisin loman kisojen ajaksi, että hän varmasti näkisi pelit. Jotain rajaa munkin äidinrakkaudella...

    Tanja, se on just se pointti. Loma ei ole lomaa jos ei pääse kruisailemaan vapaasti. Mun tsäkällä siellä on joku litranen ei-ilmastoitu Punto odottamassa... Mutta se vapauden tunne. Ja Inka on koulittu kartanlukijaksi, kuuluu yleissivistykseen, että osaa navigoida ilman nykytekniikkaa:) Tietäisitte mitä muuta yleissivistävää olen lapsilleni opettanut;)

    VastaaPoista
  6. Minä olen ollut vain siellä etelässä, joten vinkkejä ei ole. Suunnitelma kuulostaa kyllä hyvältä.

    VastaaPoista
  7. Ihana kohde, voi tonne mäkin haluaisin. Koska olet vanhan Tanskan kävijä niin shoppailut käy muuten tuollakin varsin kätevästi- HRK:n arvo on lähes sama kuin DKK:n, euroon sidottuna kurssin vaihtelut ovat vain mininaalisia. Kroatian kävijät vielä väittävät että hintatasokin olisi lähes sama kuin Suomessa..Tosin tehän luultavasti cruisailette muuallakin kuin turistipaikoissa, matkasuunnitelma kuulostaa ihan kadehdittavan hyvältä;-)

    VastaaPoista
  8. Mun mies haluaisi Kroatiaan sukeltamaan. Vielä ei ole lähtenyt. Tänä kesänä Kreikkaan, Skandi-kohteiden lisäksi. Ai siellä ei ole enää edullista?

    VastaaPoista
  9. Arvasin siis oikein :) Löytyikö Vagabondista vinkkejä?

    Violettelle meinasin suositella Kroatiaa. Ja suosittelen vieläkin! Siisti, välimerellinen, upeat vesiurheilu- ja purjehdusmahdollisuudet, ystävällinen kansa ja paljon upeaa luontoa.

    Ja siellä iskee tajuntaan Jugoslavian sodan mielettömyys. Miten on mahdollista , että sellaista tapahtui 15 vuotta sitten keskellä Eurooppaa!

    Uskaltaisikohan sitä lähteä yksin viisikon kanssa vastaavalle... oikeastaan epäröin vaan lentomatkaa ainoana aikuisena. Ehkä annan vuosien varttua, ikien karttua ja pitäydyn Glorian tapaan Skandinaviassa :)

    VastaaPoista
  10. Tuntuu, että kaikki ovat käyneet Kroatissa, paitsi mä. Lomalla on joka paikassa kallista ja Kroatissa on hotellit aika hinnoissaan. Ruoka pitäisi olla kuitenkin hyvää ja vesi kirkkaansinistä. Snorkkelit lähtee mukaan.

    Mä en halua muuta kuin aurinkoa, lämpöä ja rentoa oleilua. Ei shoppailua, museoita tai mitään muutakaan.

    Kroatia tuntuu olevan jokaisen matkailulehden kannessa, mitään isompia vinkkejä niistä ei kuitenkaan ole irronnut. Toisaalta niitä tarvitsekaan, ks. ed. kpl:)

    VastaaPoista
  11. Yhden viikon lomamatkan perusteella ihana maa :) Oltiin Makarskan rivieralla vuonna 2007 ja kuten sanottu, luonto oli upea (vuoret, ranta, meri). Etenkin liharuoat oli hyviä ja kohtuuhintaisia. Yksi puolituttu kroatialainen suositteli käymään saarilla, joissa on hiekkarantoja. Makarskassa rannat oli kivisiä. Crocsit tms. tyylikkäät kengät toimii :) Split ei ainakaan mun mielestä ollut mikään shoppailijan paratiisi, mutta shoppailuahan et nyt hakenutkaan. Kivoja kenkiä tietty saattaa tulla vastaan. Mahtavaa matkaa, oon kade!

    -vakkarilukija

    VastaaPoista
  12. Täällä ilmoittautuu yksi, joka ei ole koskaan käynyt Kroatiassa. Viidenäidille ja Glorialle kerrottakoon, että mun mies juuri tänään ehdotti Kroatiaa vaihtoehdoksi Kreikalle! Ehkä pitäis paremmin tutustua maahan ennen päätöksentekoa. Joku mulla vain tökkii, lieneekö lähiomaisen sotajutut ja menneen maailman meininki. Nina, milloin olette menossa? Jos ennen seuraavan kuukauden sisään, niin odottelen innokkaasti raporttia kokemuksistanne.

    VastaaPoista
  13. Vakkarilukija, kiitos. Joo, olen tietoinen noista kivirannoista. Uimatossut on hankintalistalla.

    Ja Violette, sä muistutat päivä päivältä enemmän mun äitiäni:) Vai, että menneen maailman meininki?;) Luontoa, merta ja ruokaa on vain kehuttu, yhtään negakommenttia en ole kuullut. Siis ihan varmasti negatiivisia kokemuksiakin on, mutta käsittääkseni pääsääntöisesti positiivisia.

    No heinäkuussa (siis vasta heinäkuussa) se nähdään.

    VastaaPoista
  14. Voi apua, nyt mun ikäkriisi vain syvenee, muistutan jo sun äitiäsi:O Siis ihan varmasti siellä on hienoa, hyvä ystäväni kehui muutama vuosi sitten koko maan taivaisiin. Menneellä maailmalla yritin nätisti kertoa, että Itä-Eurooppa ei ole koskaan ollut mun favourite. Taidan valitettavasti kuulua ikäluokkaan, joka muistaa liikaa lähimenneisyyden asioita. Nyt mä alan jo tosissaan huolestua, minne mun avarakatseisuus on jäänyt!

    VastaaPoista
  15. Violette, kyllä mä oikeasti ymmärrän mitä sä tarkoitat:) Ja olen syvästi huolissani;))

    Nina

    VastaaPoista
  16. Kuulostaa hyvältä tuo suunnitelma. Mun suosikki lomailua on just auton vuokraaminen ja cruisailu paikasta toiseen. Kroatia on ollut meidän listalla jo pitkään, mutta ei olla päästy sinne asti (tai sitten menty yläilmoissa ohi).

    VastaaPoista
  17. Jees,
    Krotia on hieno paikka, tykkään.
    Oltiin siellä kun ootin meijän Ellua. Nautin aamupahoinvoinnista huolimatta :)
    Me oltiin etelässä Hvarin saarella lähellä Splittiä.
    terv. alakerran äiskä

    VastaaPoista