Ylen uutisista bongattua. Näinhän se menee, valitettavasti. Itsekin syyllistyn tähän vaikka pyrin siihen, että rahat jäisivät koti-Suomeen.
"Suomalaiset asioivat yhä enemmän ulkomaisissa verkkokaupoissa. Itellan tekemän tutkimuksen mukaan ostosten määrä kaksinkertaistui viime vuonna. Verkon tavarakaupasta vajaa neljännes tehdään tällä hetkellä ulkomailta.
Ulkomaisten verkkokauppojen suosion raju kasvu yllätti tutkijat. Samoin yllätyksenä tuli se, että niissä asioivat samat ihmiset kuin kotimaisissakin kaupoissa. Ulkomaiset verkkokaupat ovat yhä enemmän koko kansan ostospaikkoja, kertoo Itellan etäkaupan johtaja Kirsi Paakkari.
- Tuloilla on ehkä jonkinlainen merkitys, ehkä kaupunkilaiset ostaa pikkasen enemmän, ehkä akateeminen tausta pikkasen tuo lisää. Tällaiset erot ovat kuitenkin todella pieniä. Voidaan enemmänkin todeta, että se on aivan tavallinen kuluttaja joka sieltä ulkomailta ostaa.
Haaste kotimaisille
Internetissä ostosten tekeminen toiselta puolelta maapalloa ei periaatteessa vie enempää aikaa kuin niiden tekeminen kotimaassa tai kotikaupungissa. Kotimaisten verkkokauppiaiden edunvalvontajärjestössä myönnetään, että tämä aiheuttaa haasteita. Tutkimus- ja markkinointijohtaja Teemu Ylikoski Asiakkuusmarkkinointiliitosta ei silti vielä huolestu liiaksi.
- Verkkokaupassa on paljon merkitystä sillä, että minkälaisen turvan kauppa lupaa tälle asiakkaalle ja suomalainen kuluttajansuoja ja kotimainen palautusoikeus on siinä suhteessa erittäin hyviä.
Myös Paakkarin mukaan kotimaisilla kauppiailla on paljon annettavaa internetissä.
- Itse uskon, että panostamalla juuri tähän luotettavuuteen ja hyvään asiakaspalveluun suomalaisilla verkkokauppiailla on erittäin hyvät mahdollisuudet pärjätä tässä kisassa, mutta toki se vaatii paljon työtä, hän toteaa.
Netissäkin halutaan palvelua
Itellan tutkimuksessa yhdeksi merkittäväksi tekijäksi verkkokauppaa valitessa nousi nimenomaan palvelu. Vaikka nettiostoksilla on totuttu itsepalveluun, haluavat asiakkaat apuun oikean ihmisen kysymysten yllättäessä. Suurimpina esteinä kotimaisesta liikkeestä ostamiseen pidettiin korkeita hintoja ja sitä, ettei tuotteita pääse kokeilemaan.
Nettiä käytetään myös yhä enemmän perinteisen kaupoissa asioimisen tukena. Joka viides suomalainen hakee netistä tietoa ja vertailee siellä hintoja ennen kuin lähtee paikan päälle myymälään.
- Myös tässä ryhmässä on kauppiailla paljon ostovoimaista potentiaalia, kunhan he löytävät oikeat keinot kuluttajien luottamuksen voittamiseksi, Paakkari muistuttaa.
Itellan tutkimusta varten haastateltiin 1 500 suomalaista viime vuoden lopulla."
YLE Uutiset
Itse osallistuin tähän tutkimukseen ja valitettavasti itsekin "syyllistyn" ostamaan ulkomailta. Välillä valikoimat ovat laajemmat, alet paremmat, valuuttakurssit laskevat hintaa jne. Ja useasti tavara tulee tasan yhtä nopeasti ulkomailta kuin suomalaisista nettikaupoista. Myös maksuvaihtoehdot ovat useasti paremmat - itsekun mielummin maksan visalla jo ostoturvan takia.
VastaaPoistaHinnoista vielä: esim. Gant on huomattavasti edullisempaa UK:ssa.
Itse tilaan ulkomailta, pitkälti samoista syistä kuin Katri.
VastaaPoistaOlen kriittinen kuluttaja, eli vaadin nettikaupalta hyvät valikoimat,kohtuulliset toimituskulut ja nopean ja asiakaslähtöisen palvelun. Ennen poikia, en juuri tilaillut netistä mitään. Mutta näin pienten lasten kanssa, on aika tunnetusti kortilla ja en tosiaankaan työpäivän jälkeen halua lähteä kauppoja kiertämään. (lue;meidän lähikaupungit joissa valikoimana automarketit ja lindex-valitsepa niistä sitten)
Mä käytän myös visaa tai sitten Paypalia maksamiseen. Ja kun löydän hyvän kaupan, olen myös "uskollinen" asiakas, eli tilaan usein ja muistan antaa positiivista palautetta yrittäjästä.
No, nyt voisi joku kritisoida miksi en tuhlaa eurojani suomalaisiin liikkeisiin? Juuri siksi, että omat kriteerini täyttävää, täydellistä kauppaa ei suomessa ole. On toki muutama pieni kauppa, joista olen saanut äärettömän hyvää palvelua, (esim. Anselmiinan nettipuoti), mutta joiden valikoimat, eivät valitettavasti täytä kaikkia tarpeitani.
Ja niin, tietysti olen aikaisemmin tilannut ellokselta ja h&m:ä, ennen lapsiakin siis.
(eiväthän nekään ole suomalaisia) ja näissä taas ärsyttää suunnattomasti se, että toimitus on hidasta, postituskulut yhtä kovat kuin esim. briteistä tilatessa, ja joka kerta jää tuotteita jälkitilaukseeen.
Toisaalta, olen itse töissä kansainvälisessä firmassa ja päivittäin tekemisissä rahan ja valuuttojen kanssa. Mulle valuuttakurssien muutokset tulevat päässälaskuna, joten tilaaminen ulkomailta on ollut aina helppoa ja mutkatonta.
Muuten Nina, kun sulla on tunnetusti erittäin hyvä maku; haluaisitko sinä joskus paljastaa omia suosikki nettikauppojasi?
Aamunkukka, kiitos. Voin paljastaa: niitä ei ole:D
VastaaPoistaMä shoppaan netistä vaatteita hyvin vähän. Ja nekin vähät Katrin ja Sasan vinkeistä. Kiitti vaan kamut.
Mun tyyli shopata on "juosten", tunnen itseni ajottain aika dorkaksi kun muut shoppaa sohvalla istuen. Otan sen kuitenkin hyötyliikuntana. Joudun reissaamaan jonkun verran ja käytän mahdollisen luppoajan (jota ei koskaan ole kuin tunti max kaksi) shoppailemalla. Lopputulos on yleensä se, että juoksen kiitoradalla koneen perässä;)
Olin viime viikolla Frankfurtissa, ylimääräistä aikaa oli 45 min ja voi tytöt, että mä olin tehokas, uusin sekä omaani että Inkan kevätvaatevarastoa aika tehokkaasti. *taputtaa itseään päähän*
Eli sori, tässä kohtaa en osaa auttaa.
Yksi lempparinettikauppa mulla on, siellä ei kylläkään myydä vaatteita:
http://www.ambientedirect.com/
Niin, ja tuohon itse uutiseen. Mä pyrin ostamaan Suomesta sen mitä saan ja loput sitten ulkomailta.
VastaaPoistaOn ihan ymmärrettävää ettei täällä ole valikoimaa samalla tavalla kuin monessa muussa maassa ja hinnatkin ovat monestakin syystä korkeammat mutta kyllä yrittäjätkin saavat mennä itseensä.
Jotenkin tuntuu, että hommia tehdään vähän vasurilla, jossain kohti tökkii aina. Näin ei toki kaikilla ole, mutta valitettavan monella. Hyvänä esimerkkinä juuri lastenvaatenettikaupat. Ei ihan riitä, että tykkää lastenvaatteista, jonkinmoinen kilpailuanalyysikin olisi paikallaan.