perjantai 7. tammikuuta 2011

Mielenkiintoinen asiakaspalvelukokemus

Ostin Luksulle Sokokselta (don't ask) PS3 –pelin joululahjaksi. Ostaessa kysyin, kahteen kertaan, voiko pelin palauttaa tai vaihtaa, jos niitä tuleekin kaksi. Juu, totta kai voi palauttaa tai vaihtaa, loppiaisviikkoon asti. Hieno homma.


No, pelejä tuli kaksi ja yritin äsken palauttaa peliä. Ehei, ei onnistunut. Loppiaiseen asti olisi käynyt palautus. Niin, mutta mulle sanottiin nimenomaan, että viikkoon asti (vai päättyykö loppiaisviikko keskiviikkoon?). Voit vaihtaa sen toiseen peliin. Selvä, vaihdetaan toiseen peliin. Ahaa, se peli onkin loppu. No johonkin muuhun. En halua mitään muuta, haluan rahat takaisin tai sen toisen fudispelin, jota ei siis ole. Ehdotin, että saisin lahjakortin tai ilmoittaisivat, koska niitä toisia pelejä tulle, niin tulen sitten uudestaan vaihtamaan. Ei käy. Miten niin ei käy? Eivät osaa luvata, koska niitä pelejä tulee. No ei se haittaa, ei sillä niin kiire ole. Ei käy. No entäs se lahjakortti? Ei käy, olisi pitänyt tulla ennen loppiaista. Voit vaihtaa sen johonkin toiseen tuotteeseen. En halua mitään muuta, ymmärtäkää nyt.

Ai niin, Lahdesta löytyisi? No voitteko tilata sen tänne? Ei. Siis oikeastiko kuvittelette, että ajaisin Lahteen vaihtamaan sitä peliä?

Ymmärrän tyhmyyteni. Loppiaisviikko ei pääty sunnuntaihin, vaan keskiviikkoon. Eikä kukaan ole mulle edes loppiaisviikosta puhunut, olen melko varmasti keksinyt sen ihan omasta päästäni. Olisi pitänyt mennä heti joulun jälkeisenä maanantaina. No kun en just ehtinyt.

Siis auttakaa mua ymmärtämään? Miksi sitä lahjakorttia ei olisi voinut antaa? Rahahan olisi pysynyt talossa. Tai miksi ei olisi voinut soittaa vaikka viikkojen päästä, kun sitä peliä taas olisi? Kyseessä siis maailman suosituin fudispeli, kai sitä tuonnekin lisää tulee.

Ja Fiskarsit lauloivat, kun leikkelin vihreää korttia. Mä en sitä enää tarvitse. Enkä siis menettänyt mitään, viime vuoden bonukset taisi olla kaksi euroa, nekin Kuortin ABC:ltä.

Takapuoli on entistä kipeämpi.

28 kommenttia:

  1. No johan menee hommat käelleen :D Ensinnäkin: toivottavasti takalisto paranee pian. Toiseksi: on kyllä järkyttävän huonoa palvelua! Mäkään en ole kuullut, että viikko voisi keskytyä keskellä viikkoa. Mutta kai näinkin voi olla.

    VastaaPoista
  2. Mitä sä Sokoksella ylipäätään teit?

    VastaaPoista
  3. Tekis mieleni repiä hiukset päästä,ihan käsittämätöntä hölmöilyä tuolta asiakaspalvelijalta. Avaamattoman, myyntikelpoisen tuotteen pitäisi ehdottomasti olla vaihdettavissa lahjakorttiin, sillä tavallahan se raha kuitenkin " jää taloon".

    Toki heillä voi olla eri käsitys loppiaisviikon pituudesta, mutta järjen käyttö on sallittua JOKAISELLE myyjälle. Jos ei itse kykene hoitamaan tällaista tilannetta niin pitäisi pyytää paikalle joku joka sen osaa sulavasti hoitaa. En käsitä miten palvelutavaratalo voi olla noin joustamaton ja palveluhaluton? Juu, että asiakas itse hakee eri kaupungista tuotteen,niin varmasti. Missähän noi myyjät on oikein koulutettu?!

    Ihan oikeasti, jos mulla itselläni ei olisi ollut niin ala-arvoinen rahastaja siellä alakerran kempparipuolella niin voisin nauraa, nyt en. Kysyitkö muuuten, oliko osaston vastaava paikalla, voi älä vain sano että se oli juuri tämä hlö?!

    Että pistää vihaksi sun puolestasi!! Jokatapauksessa, viikonloppuja sinne, paremmalla mielellä sujuvia!

    VastaaPoista
  4. Just ton takin mä vältän Sokosta niin pitkään kuin mahdollista - ja nyt vielä myötätuntoboikotoin. Ihan uskomatonta!!!! tulin NIIIN kiukkuiseksi, ei tommosta VOI OLLA!!!!!! AAAAAAAAAARRRRRRRRRGHHHHHHH...

    Ja voi sua, pikaista paranemista!!!!

    VastaaPoista
  5. Harmittava tilanne. Eikä särkevä takapuoli varmaan auta asiaa yhtään.

    Hae nyt kuitenkin ainakin se osuusmaksu takaisin S-kortista, jos sillä ei mitään käyttöä ole. Se on kuitenkin ihan ok summa.

    VastaaPoista
  6. Maria, mikä tahansa on mahdollista. Näemmä. Kiitos.

    Ano, sitä tässä ihmetellään koko perheen voimia. Keräsin bonuksia;)

    Aamunkukka, niitä myyjiä oli kaksi. Vanhempi ja nuorempi täti. Pelin myyjä oli sellainen nuorempi jamppa, ehkä hänen kanssaan tuli kommunikaatio-ongelmia. Siltikään mä en ymmärrä, miksi sitä lahjakorttia ei olisi voinut saada?

    Tanja, mä en tiennyt, että pitäisi boikotoida. Käyn niin harvakseltaan, kerran-kaksi vuodessa, etten tiennyt tällaisen olevan mahdollista. Nyt en käy sitäkään vähää.

    Ano, ai niin, mä olen asiakasomistaja;) Maanantaihin asti. Eipä tuo s-omistajuus ole mun elämään mitään lisäarvoa tuonut, joten ei tässä isompaa draamaa ole tiedossa. Olen ehkä enemmänkin hämmentynyt. Paljonko se osuusmaksu on? Saako sillä uuden pelin? Jonka ostan siis jostain muualta.

    VastaaPoista
  7. No jopas oli! Tuota nyt voi sanoa mitenkään päin palveluksi!

    VastaaPoista
  8. Ohhoh mikä asiakaspalvelija. Itse olin ennen lapsia ässäketjussa töissä ja sain vain hyvää palautetta omasta asiakaspalvelustani. Ja meillä oli jatkuvasti asiakaspalvelusta koulutuksia ja palautetilaisuuksia. No meitähän on toki joka junaan ja osa jää vielä asemalle.

    En minäkään tiennyt että viikot loppuu jo keskiviikkona. Oliskohan noita lyhennettyjä viikkoja muullonkin? Vois tulla välillä tarpeeseen =)

    Toivottavasti takalisto voi jo paremmin =D

    VastaaPoista
  9. Osuusmaksun palautuksesta:

    Nykyinen osuusmaksu on 100 euroa, mutta se mitä palautetaan riippuu kaiketi siitä maksusta minkä olet itse maksanut liittyessäsi (itse maksoin markkaaikana 500mk). Ja eri osuuskaupoilla taitaa olla eri käytännöt noista palautuksista. Jotkut maksavat rahan heti, jotkut vasta tilikauden lopussa.

    VastaaPoista
  10. Katja, no jopas. Sitä minäkin, että jopas:(

    Minttu, keskustan Sokoksella tuntuu olevan päinvastainen koulutus, sen verran yhdessä rintamassa myyjät sanojensa takana seisoivat. Jotenkin jäi mielikuva, että heille oli nimenomaan tähdennetty tätä viimeistä palautuspäivämäärää. Mun moka, mitäs en mennyt aikaisemmin. Kun en tiennyt, että on niin hoppu. Mutta miten ne ihmiset, jotka ovat joululomanvietossa ensi viikonloppuun asti? Niitäkin on varmasti jonkin verran. Jää sitten turhat kamat nurkkiin pyörimään.

    Ano, kiitos:) Katsoin tuon saman itsekin. Ei mitään käsitystä mitä olen sinne maksanut. Ja jos niillä on mahdollisuus vedättää sitä rahan palautusta tilikauden loppuun asti, varmasti sen mahdollisuuden käyttävät.

    VastaaPoista
  11. Ai niin, yksi juttu vielä. Painelin ensin Hakiksen Sokokseen vaihtamaan sitä peliä. Siellä ei ole pleikkapelejä ollenkaan, joten myyjä (sellainen nuorempi jannu) ohjasi mut keskustaan, ja sanoi vielä perään, että huomennakin ehtii. Vai huomennakin ehtii, kun ei tänäänkään ehtinyt?

    VastaaPoista
  12. Menet sinne hakiksen sokkarille takas ja pyydät sitä kundia soittamaan niille keskustan tädeille ja kertomaan tuon saman asian niille, että huomennakin vielä kerkee palauttamaan :D

    Ninni

    VastaaPoista
  13. Täällä toinen jaloillaan äänestävä. Joensuusta lopetettiin Sokokselta lastenvaate - ja leluosasto. Lapsiperheet ohjataan täällä S-ryhmän toimesta vaate- ja kenkä ostoksille automarkettiin ruokakärryjen sekaan :(
    Onneksi on vaihtoehtoja.

    VastaaPoista
  14. Taitaa olla vaikeeta palata töihin näiden joulun ja muiden pyhien jälkeen siellä kaupassakin...
    Itse olen kanssa kaupassa kuullut ihmeellisiä tarinoita noista palautusasioista, yleensä kauppa on suostunut ties minkälaisiin palautuksiin ja asikkaiden oikkuihin (tällä en tietenkään tarkoita, että luulen sinun oikuttelevan..). Eikös siinä kuitissa ole selvästä sanottu, mihin asti se palautuspäivä on? Kuulostaa ihan savolaiselta palautuspäivämäärältä, jota pohjalainen tulkitsee jämptisti.

    VastaaPoista
  15. Minulla viime joululta ihan samanlainen kokemus, en sen jälkeen ole myöskään Sokoksella asioinut:(

    VastaaPoista
  16. Minäpä kerron miten minulla kävi Mulberryllä.Ähisen ja puhisen siitäkin vielä kun harmittaa...

    Tilasin Mulberryn alesta laukun ja sain automaattisen vahvistuksen, että tilauks ok. Meni 5 päivää ja sain myyntitiimiltä vahvistuksen, että maksu hyväksytty, tuotetta on varastossa ja se on pakattu ja lähetetään pian. Minäpä sitten odottelen sitä laukkua mutta mitään ei kuulu. kahden viikon päästä laitan Mulberrylle sähköpostia, että saisinko lähetyskoodin kun pakettia ei kuulu. Menee jälleeen 3 päivää ja vihdoin saan vastauksen,että anteeksi mutta tuote onkin loppunut eikä sitä ole lähetetty! Eli ei kassia, rahatkaan eivät ole vielä palautuneet ja kiukkuisesta viestistäni huolimatta kommentti oli vain sorry :(

    Eli joulun jälkeen ei taida asiakaspalvelu olla missään hyvää...

    -aada

    VastaaPoista
  17. Ninni, mä luulen, että se poika soittelee enintään kortistoon, jos sen vedän tähän mukaan.

    Aijuliini, onneksi on vaihtoehtoja:).

    Mari, no ei meillä töissä ainakaan voi sanoa, että näin joulun jälkeen mua ei jotenkin niinku huvittais. Oikku tai ei, mutta en mielestäni mitään kuuta taivaalta pyytänyt. Ja kuitissa tosiaan lukee viimeinen palautuspvm, typeränä en vaan lukenut sitä, vaan uskoin siihen mitä sanottiin.

    Riikka, eipä taideta olla ainoita.

    Aada, Mulberrylla tuntuu olevan siihen varaa. Ihan niinkuin S-ryhmälläkin;).

    Oppia ikä kaikki.

    VastaaPoista
  18. Voi apua. Tämän takia mä asioin Stockalla, mutta ollaan sielläkin tarkkoja. Ostin ennen joulua itselleni kaksi musiikki-cd:tä ja toisesta, 40 € maksavasta en muistanut, onko mulla sitä ennestään (sarja, jossa on toistakymmentä ja olen ostanut järjestyksessä yhden kerrallaan). Palautus- ja vaihtoaikaa annettiin tasan 2 viikkoa, olin exclu tai en. Tiesin, että mulla on ihan sikakiire ja siihen kahdeen viikkoon sisältyy matka 8 päivää ja uusi vuosi pyhineen. Ei jousteta, sanoi musapuolen myyjä. Onnekseni muistin oikein, sitä levyä mulla ei ollut ennestään.

    Lastenvaateliikkeistä suosin niitä, joiden yrittäjäomistajat antaa mulla (erikois?)luvan mahdolliseen palautukseen aletuotteistakin. Siihen kyllä vaikuttanee, että ostan aina kuin tukkuostaja, paljon kerralla. Mutta sovittamatta en halua ostaa kallista ilman palautus-/vaihtooikeutta.

    Ei nyt tää sua auta yhtään, empatiaa voin antaa:) Ostin vuosi sitten Sokokselta myös pelin joulutuliaisiksi ja mun piti ennen maksamista soittaa Ruotsiin ja kysyä, onko lahjansaajilla sitä peliä ennestään, kun vaihto-oikeus olisi ollut liian lyhyt. Tätä menoa Sokkarin asiakkaat häviää niin, ettei sieltä osta enää kukaan kuin pakosta.

    VastaaPoista
  19. Älä luovuta, ota yhteyttä ylempään portaaseen, se usein auttaa

    VastaaPoista
  20. Voi voi. Johan se on niin sokkeloinenkin, ettei sieltä mitään löydä. Ässä-ryhmän asiakaspalveluhenkilöt saavat puolestani olla ihan rauhassa. Laita Huutonettiin niin saat ainakin osan takaisin tai vie johonkin divariin? Anna lahjaksi?

    Violette, onkohan hifistelyostastolla eri säännöt kuin muilla osastoilla? Palautin viime vkolla 2 kk sitten ostamani neuleen- kuittikin oli kadoksissa. Kuitin sain asiakaspalvelusta puhelinsoitolla. Myyjä pahoitteli, ettei voi palauttaa rahoja, vaan _joudun_ ottamaan lahjakortin( 199e). Oijoi. Kyllä harmitti. Not. Herkkuunhan ne samantien menivät :)

    VastaaPoista
  21. Joo, mä ymmärrän sen ettei voi palauttaa, varsinkin kun on kyse pelistä. Mutta sitä en ymmärrä, ettei voi vaihtaa tai saada sitä lahjakorttia jos vaihdettavaa tuotetta ei liikkeessä ole. Se ei mene edelleenkään mun kaaliin, ei niin millään.

    Viidenaiti, pelien ja leffojen kanssa ollaan tarkempia joka paikassa.

    VastaaPoista
  22. Ei mene täälläkään ymmärrykseen toi ns. palvelu.

    Tämän takia mä yleensä asioin Stockkalla. Jos on vilauttanut kantiskorttia, niin ostot löytyy koneelta. Näin mm. kun olin ostanut Sofialle kännyn, jonka vein takuuhuoltoon. Enhän mä sitä kuittia löytänyt, mutta hifin myyjät löysi sen oston koneelta, kun näytin korttia.

    Sokoksellä käyn tosi harvoin ja vielä harvemmin löydän sieltä mitään.

    VastaaPoista
  23. Siinä kuitissa varmaan luki palautus 6.1. asti...no, olin itsekin myöhässä yhden lahjan kanssa. Mukisematta onnistui palautus eilen, 8.1. keskustan Sokokseen. Yleensä käytän myös Stokkaa, mutta Sokoksen setelit houkuttivat. Stokkalle myös olen onnistunut palauttamaan hyvinkin pitkän ajan päästä, kun olen vain sanonut, etten ole ehtinyt. Toki ostan usein ja olen ollut kauuuuan kantis.

    VastaaPoista
  24. Minä en aikanaan meinannut saada vaihtaa valmiiksi rikkonaista dvd-leffaa Helsingin keskustan Stockalla saman leffan ehjään kappaleeseen. Hirveä kalabaliikki pidettiin muiden asiakkaiden edessä. Tuli tunne, että minua epäillään jostakin, vaikka mielestäni ihan selvästi ja asiallisesti kerroin asiani. En ole vakuuttunut edes Stockalla sen osaston palveluosaamisesta.

    VastaaPoista
  25. Virheettömien tuotteiden vaihtaminen on ylipäätään ylimääräistä palvelua, jota ei ole mitään pakkoa tehdä paitsi postimyynnissä. Se on lisäpalvelua, jos se myönnetään.

    Toiseksi lahjakortteja ei väärinkäytösten estämisen vuoksi voi niin vain vaihtaa tuotteisiin. Ei myyjät voi soveltaa asioita miten vaan. On pakko olla erittäin tiukat säännöt.

    VastaaPoista
  26. Katri, tuo on tosi hyvä, että näkyy suoraan sieltä koneelta, en itsekään säästä kuitteja kovin kauan.

    Riikka, just tuo korpee, riippuu vähän myyjästä mikä se viimeinen vaihtopäivä on. Toinen sanoo toista, toinen toista.

    Ano, joo, uskon, että ne siellä Stockallakin osaa olla "hankalia". Ehkä niissä levyissä ja peleissä on jotain niin mystistä, mitä ei tavallinen kaduntallaaja ymmärrä.

    Ano, saattaa tulla yllätyksenä, mutta en ole ihan niin tyhmä, ettenkö tietäisi vaihtomahdollisuuden olevan ylimääräinen "palvelu". Mutta siitähän tässä juuri on kyse, palvelusta. Hyvä palvelu saattaa olla jopa kilpailuetu.

    VastaaPoista
  27. Kiva keskustelu tänne on tullut! Ihan pakko on taas huikata väliin ettei se punainen lanka unohdu; Sokos nimenomaan mainostaa itseään palvelevana tavaratalona. Ai niin ja me asiakasomistajat satutaan vielä omistamaan se, joten joustavuutta peliin!

    Anonyymille joka sanoi että "ei myyjät voi soveltaa miten vain" niin sanoisin että ei voikaan mutta palvella voi rehellisen asiakkaan niin hyvin että hän tulee toistekin;-). Ihme jankkaamista, jokatapauksessa Nina sä sait sikahuonoa palvelua ja piste.

    VastaaPoista
  28. Vieläkö tämä keskustelu jatkuu?

    Viidenäidille ja muille, Stockan musapuolella annetaan järjestään kaikille samat ohjeet, en sitten tiedä, joustavatko tosi tilanteessa. Kaikilla muilla osastoilla joustetaan kyllä, olen testannut;) Jopa löytötavaroissa: yleensä tavarat lähtee löytötavaratoimistoon 2 viikon jälkeen, mutta mulla säilyttivät yli kuukauden, kun vasta silloin tajusin, että Stockalta ostamani miesten paidat unohtui ehkä sittenkin Stockan naistenhuoneeseen eikä ratikkaan;)

    VastaaPoista